Eerste weken Manado - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Anouk Smulders - WaarBenJij.nu Eerste weken Manado - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Anouk Smulders - WaarBenJij.nu

Eerste weken Manado

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

09 Mei 2016 | Indonesië, Manado

Zo.. Weer bijna twee weken verder.. Waar te beginnen haha. We zijn begonnen op stage! Iedere ochtend schudden we na het gebed bijna alle handen van de kinderen, zijn er nogal wat geloof me. We geven groep 3 t/m 7 les, want groep 8 is bezig met examens. Mirte en ik staan samen in een klas. We hebben al verschillende thema's voor de groepen bedacht, bijvoorbeeld fruit en het lichaam. Het onderwijs is hier zó anders, veel chaotischer. De leerkracht zegt iets en een stuk over 3 van de 30 luisteren.. Lastig om te zien, omdat je graag de leerkracht dan wil helpen om het rustig te krijgen en de kinderen betrokken te houden, maar goed dat doen we in onze eigen lessen wel. We hebben ze bijvoorbeeld geleerd dat wanneer ze iets willen zeggen ze hun vinger ik moeten steken. Dat deden ze dan ook netjes, maar dan riepen ze door de klas met hun vinger omhoog. Ze weten nu goed onze regels dus we kunnen fijn met de kinderen samenwerken en wat is dat ontzettend leuk!

Na stage hebben we veel tijd over, omdat we een tropenrooster hebben. Zo hebben we al een groot gebied van Manado en omstreken verkend. We zijn voor stage begon een weekendje naar Bunaken geweest, een eiland dichtbij Manado. Daar zaten we in een klein resort met heel schattige houten huisjes. Eenmaal aangekomen hebben we gegeten en hebben we in het donker in de zee gezwommen! Ook hebben we daar voor het eerst gedoken!! Wat was dit een ervaring! Een prachtige wereld onderwater waar ik voorheen nog geen weet van had. De eerste duik heb ik een paar schildpadden, haaien en zelfs Nemo gezien. De tweede duik was nog veel mooier! Dit was lang een soort rotswand midden in de zee. Ik heb zeker 9 schildpadden gezien! Waarvan een mega schildpad met een doorsnede van 1,5 m. Zeepaardjes, speciale kreeften en nog zo veel meer! ik heb m'n ogen uitgekeken. Dit zal niet de laatste keer zijn geweest dat ik heb gedoken!!

Vervolgens terug in Manado hebben we twee scooters gehuurd. Mirte en ik reden en Es en Mar gingen achterop. Zo hebben we lekker een aantal dagen rond kunnen rijden! We zijn naar de Mahawu vulkaan geweest. Goed voorbereid dat we zijn.. hebben we van te voren niet precies naar de routebeschrijving gekeken dus het eerste bordje met 'Mahawu' hebben we gevolgd. We kwamen bij een berg uit waar de weg eindigde, goed, scooters neergezet, gevraagd waar we naar toe moesten en maar naar boven gelopen. Gelukkig wisten we vantecoren nog niet waar we aan zouden beginnen. Zo stond eens een 1,5 uur durende klimtocht naar boven. Volgens mij was het pad al jaren niet gebruikt, want er waren al behoorlijk veel stukken dicht gegroeid.. Misschien hadden we een gids moeten nemen?! Goed, mooie beesten gezien en een ervaring rijker kwamen we boven aan bij de vulkaan, prachtig! Genietend van de omgeving en van het uitzicht zagen we ver aan de overkant een hele groep mensen.. Hoe dan? Dachten wij. Bleek er dus een rechtstreekse trap te zijn aan de overkant, maar ach we hebben in ieder gebal een avontuurlijke tocht gehad waarbij we veel krassen en muggenbulten gratis erbij hebben gekregen Lachebekje met lachende ogen

Ook zijn we naar de Kali vulkaan gereden met de scooter. Wederom een berg waarbij de weg in een keer stopte. Er kwamen mensen naar buiten en die boden aan dat onze scooters daar mochten staan terwijl we weg waren. Dit hebben we meteen gedaan zonder wantrouwen. De mensen hier zijn zo ontzettend aardig, iedereen wil je helpen en niemand heeft kwade bedoelingen. Wij zijn vervolgens aan onze tocht begonnen nadat we ons goed met DEET hebben ingesmeerd. Wederom een bijna dichtgegroeid pad met de ene keer wel een reling om je aan vast te houden en de andere keer op een veel gevaarlijker punt geen reling, erg logisch. Uiteindelijk kwamen we op een mini T-splitsing waarbij er rechts ontzettend grote beesten op het pad zaten en er links niks zat. Inderdaad, wij zijn naar links gegaan. Uiteindelijk hield dit pad op dus moesten we toch terug, maar gelukkig waren de beesten al weg. We vervolgden onze weg, maar twijfelde sterk of we door moesten lopen. Er kwam een pad naar beneden waar stromend water overheen liep en er was geen reling. Toch gedaan en even later kwamen we bij de waterval aan!! Wat was dit gaaf! Zo hoog, zoveel groene natuur, het leek wel een droom. We hebben zeker een half uur genoten bij de waterval waarnaar we onze terugtocht met natte kleren door de waterval vervolgden.

We zijn ook naar een !zeer! exotische markt in Tomohon geweest. Lezen op eigen risico.. Het begon heel schattig met kruiden en wat vissen, maar daarna! Varkenskoppen, varkenspoten, ribbenkasten, kippen, slangen, zwijnen en honden.. Naast de geroosterde hond lagen er afgehakte hondenpootjes op straat.. Ook zag je de honden op tafel liggen en stond er onder de tafel een kooi met levende honden al klaar om de volgende te zijn.. Sommige honden waren overigens al overleden in de kooi, niet gek als ze met ruim 10 hondje in een kleine kooi zitten.. Met een vreemd onderbuik gevoel zijn we teruggereden naar huis.

Ook gaan we eigenlijk iedere dag uiteten. Niet omdat we luxe willen leven, maar omdat dat simpelweg goedkoper is dan boodschappen doen. Wel zit er een klein nadeel aan vast.. 5 van de 15 gerechten zijn uitverkocht. Dit is niet in 1 restaurant,
maar tot nu toe in ieder restaurant waar we geweest zijn. Zo heb ik me bij 'The Club' verheugd op 4 maaltijden en ik kreeg uiteindelijk toch de vijfde, die was ook lekker hoor, geen zorgen. Zolang we niet elke dag rijst eten vind ik alles prima, want ik ben de rijst nu al wel beu haha. Tot de volgende keer!

- travel is the only thing you buy that makes you richer

• 09 Mei 2016 - 13:03

Tom:

Allerliefste Noukie, wat een avonturen. Geweldig om een andere cultuur te leren kennen. Maar ook heel fantastisch dat je mensen om je heen hebt waar dit mooie mag delen.
    Geniet van je ontdekkingen en ervaringen en probeer het te voelen zoals het momenteel is.
    Et in terra pax hominibus. I love you xxx papa.

• 19 Mei 2016 - 10:46

Hoi Anouk,

Hmm dat onderbuik gevoel bij die dieren zou ik ook hebben. Dat is nog eens kennis maken met een andere cultuur. Tsja weten wat je niet wil, is zeker zo belangrijk als leren wat je wel wil. Zoals bijv. je hele klas stil krijgen en dat ze allemaal naar je luisteren. Flinke opgave!!

• 19 Mei 2016 - 10:46

• 19 Mei 2016 - 11:09